Geslaagde tweede editie van Hack Belgium

Ruim duizend Belgen zoeken samen naar oplossingen voor futureproof België

De tweede editie van Hack Belgium, die de afgelopen drie dagen plaatsvond in het Brusselse Tour & Taxis, zit er op. De ruim duizend deelnemers, een  combinatie van onder andere studenten, de academische en bedrijfswereld, politici en spraakmakende experts, zochten samen naar een antwoord op de meest dringende maatschappelijke problemen. De initiatiefnemers zijn meer dan tevreden met de opkomst die verdubbelde ten opzichte van vorig jaar én met de innovatieve projecten die door een totaal van 93 teams werden voorgesteld.

België ‘hacken’ in drie dagen
Tal van workshops en lezingen dompelden de deelnemers onder in de uitdagingen waar we vandaag de dag mee te maken hebben en die dringend nood hebben aan radicale oplossingen. Tijdens brainstormsessies rondom deze 12 van tevoren vastgelegde uitdagingen haalden 93 teams het beste uit zichzelf met als uiteindelijk doel een maatschappij veranderend project voor te stellen. De uitdagingen waren zeer uiteenlopend zoals onder andere milieuvriendelijke en snelle mobiliteitsoplossingen, preventieve gezondheidszorg, schone oceanen, betekenisvol werk en toekomstbestendig onderwijs.

Technologie van morgen
Technologie speelt een cruciale rol in het België van morgen. Tijdens de workshops, en lezingen, konden onderwerpen zoals biotechnologie, het internet of things, blockchain, en artifical intelligence dus niet ontbreken. De deelnemers konden ook zelf aan de slag met innovatieve technologie; de ‘experience zone’  stond helemaal in het teken van oa virtual reality, hologrammen, 3D-printing, zelfrijdende voertuigen en urban agriculture,…

De meest beloftevolle projecten om België radicaal te veranderen
Van de 93 voorgestelde projecten werden er 6 geselecteerd als ‘meest belovend’:

Meaningful Work for All - ‘Mission 90’:
Een ‘onboarding app’ voor nieuwe werknemers om de eerste 90 dagen zo aangenaam en makkelijk mogelijk te maken.

“Het is een uitdaging voor bedrijven om de nieuwe generatie ‘digital natives’ aan boord te krijgen. Deze app zorgt voor het juiste onthaal en gidst nieuwe werknemers op een innovatieve manier door de eerste werkmaanden."
Curators Fons Leroy, VDAB, en Yves Magnan, Le Forem

Credible, Engaging Media - ‘Citizen Press Agency’:
Een persbureau met nieuws dat door gewone burgers wordt geschreven, om de bubbel van fake news te doorbreken.

Door al dit fake news en de ‘social media bubble’ waar mensen in zitten, zien ze alleen nog maar dingen die bij hun interesse passen. Dit persbureau moet er voor zorgen dat deze ‘bubble’ wordt doorprikt en dat er bewustwording wordt gecreëerd voor het probleem van fake news.”
Curator Floris Daelemans, innovatie-onderzoeker VRT

Sick no more - ‘Jentl’:
Een app die kinderen die kinderen voorbereidt op een ziekenhuisverblijf.

Het is belangrijk dat kinderen zonder angst naar het ziekenhuis kunnen komen. Met deze app willen we er voor zorgen dat een ziekenhuisbezoek voor kinderen fun wordt en dat ze er naar uit kijken in plaats van bang te zijn.”
Curator Prof. Dr. Koen Kas, gezondheidsfuturoloog

New relationship with oceans - ‘Sea Sick’:
Een project dat inspeelt op de plastiekvervuiling in onze oceanen. Lokaal door middel van containers op de dijken in België en internationaal door een app die data in kaart brengt over de plastiek soep.

“Dit project is enerzijds lokaal gericht op mensen die lopen, wandelen of zeilen en deze containers zien. Ze kunnen plastiek gooien in de containers die alleen via een app opengaan. Via de applicatie zie je dan hoeveel tijd met de hoeveelheid in de container gegooide plastiek wordt teruggegeven aan de zee. Daarnaast heeft het project een internationale focus door beschikbare data over plastiek in de zeeën beschikbaar te stellen zodat deze door boten geverifieerd kan worden en daarna kan worden opgeruimd.”
Curator Laurenz-Frederik Pauli, Zeri en Blauwe Cluster

Futureproof Education - ‘Dynamic Schools’:
Een platform om gepassioneerde mensen te connecteren, in én buiten de school.

We willen er met dit platform voor zorgen dat er niet alleen binnen de scholen wordt onderwezen, maar dat skills van buitenaf, bijvoorbeeld van ouders, hier ook een rol in kunnen spelen. Dit platform moet er voor zorgen dat de school het centrum wordt van de gemeenschap.
Curator Caroline de Cartier, Teach for Belgium

Energy access for all - 'Hack The Leaf':
Een soort zonnepaneel die schadelijke CO2 absorbeert en deze terugbrengt in de waardeketen door er chemicaliën van te produceren.

Dit project liet zich inspireren door hoe de natuur de CO2 problematiek oplost. Een blad absorbeert CO2 en converteert deze, samen met zonlicht, in glucose. Dit project zet CO2 om in basischemicaliën die bruikbaar zijn voor de chemische industrie. Zo is CO2 niet langer een bedreiging, maar een opportuniteit.”
Curator Johan Driesen, EIT InnoEnergy, KULeuven

Ambitie voor de toekomst
De initiatiefnemers zijn uitermate tevreden over deze tweede editie.
Leo Exter, initiatiefnemer Hack Belgium:

België heeft dringend verandering nodig en we willen dat iedereen zich daar bewust van is….Maar instituten of grote bedrijven proberen te veranderen is niet simpel. Tijdens deze driedaagse hackathon hebben we gezien dat door de juiste connectie teweeg te brengen en creativiteit te stimuleren, geweldige ideeën en oplossingen kunnen worden gecreëerd.
We zijn ook blij met de opkomst dit jaar, die een stuk hoger ligt dan vorig jaar. Maar het kan altijd nog beter en bij de volgende editie hopen we vooral dat we ook de talrijke kmo’s in België kunnen overtuigen om aanwezig te zijn.
We hebben bezoek gehad van tal van politici en vooraanstaande mensen uit de bedrijfs- en academische wereld. Hun enthousiasme en overtuiging is voor ons het bewijs dat België klaar is voor deze manier van denken. Op naar Hack Belgium 2019."

Wilma Schippers

Over Hack Belgium

Hack Belgium is een jaarlijks innovatiefestival. Door mensen van verschillende organisaties, met uiteenlopende expertises en diverse achtergronden samen te brengen, wil Hack Belgium toekomstgerichte antwoorden bieden op de belangrijkste maatschappelijke problemen.

Hack Belgium heeft de steun van organisaties als VITO, Imec, stad Leuven en stad Mechelen, universiteiten (VUB, UCL, UGent, KUL, UAntwerpen en vele andere), non-profitorganisaties en NGO’s als Greenpeace, Syntra, VLAIO, Innoviris, Digital Wallonia en bedrijven als Johnson & Johnson, De Watergroep, AstraZeneca, Elia, Ageas en AE.

www.hackbelgium.be