Hack Belgium 2019: ruim 1000 Belgen dromen en werken samen, voor een betere wereld

De voorbije drie dagen vond in Tour & Taxis de derde editie van het jaarlijkse innovatiefestival Hack Belgium plaats. Ruim 1000 deelnemers - een combinatie van studenten, de academische en bedrijfswereld, politici en spraakmakende experts - bogen zich over de grootste maatschappelijke problemen, waaronder de klimaatverandering.

Het basisidee van Hack Belgium is om samen - onder begeleiding van experts en met input van Belgische en internationale bedrijven als GLIMPS, Fujitsu, S.A.B.C.A., vito en imec over nieuwe technologieën - oplossingen uit te denken voor dringende uitdagingen waarmee we vandaag de dag te maken krijgen. Ruim 1000 Belgen - waaronder meer dan 300 experts die vrijwillig tijd investeerden om Hack Belgium mee mogelijk te maken - maakten zich drie dagen vrij, lieten hun dagdagelijkse bekommernissen voor wat ze waren, om mee te werken aan een beter België en een betere wereld.

Leo Exter, Chief Energizer en een van de oprichters van Hack Belgium: “Ik ben heel blij met deze derde editie van Hack Belgium. Als we duizend mensen samen kunnen laten dromen, beeld je dan in hoe de toekomst er kan uitzien!? Als je ziet hoe deze mensen op drie dagen tijd zo anders kunnen gaan denken, en dan samen - in cocreatie - oplossingen ontwikkelen, dan belooft het een mooie toekomst te worden: zonder files, zonder akelige ziektes, zonder fossiele brandstoffen, … ”

Universiteiten en onderzoeksorganisaties werkten samen om hun bijdrage te leveren. Bedrijven als De Watergroep, Johnson & Johnson Innovation - JLABS, Proximus, ageas, ELIA, Siemens, De Lijn, NMBS, VDAB, Le Forem en Actiris stuurden medewerkers. Niet alleen om hen te helpen outside-the-box te leren denken, maar ook omdat die bedrijven eenzelfde visie hebben, omdat ze sterk geloven in dit soort initiatieven.

Ook dit jaar was er opnieuw veel interesse van politici en captains of industry, het beste bewijs dat België openstaat voor deze manier van denken en werken. Dat belooft voor de volgende editie, van 7 tot 9 mei 2020.

Over Hack Belgium

Hack Belgium is een jaarlijks innovatiefestival. Door mensen van verschillende organisaties, met uiteenlopende expertises en diverse achtergronden samen te brengen, wil Hack Belgium toekomstgerichte antwoorden bieden op de belangrijkste maatschappelijke problemen.

Hack Belgium heeft de steun van organisaties als VITO, Imec, stad Leuven en stad Mechelen, universiteiten (VUB, UCL, UGent, KUL, UAntwerpen en vele andere), non-profitorganisaties en NGO’s als Greenpeace, Syntra, VLAIO, Innoviris, Digital Wallonia en bedrijven als Johnson & Johnson, De Watergroep, AstraZeneca, Elia, Ageas en AE.

www.hackbelgium.be