Hack Belgium brengt 1500 mensen samen om maatschappijveranderende projecten te lanceren

Over 2 maanden is het zo ver. Dan vindt de 2e editie van Hack Belgium plaats, het grootschalige hackaton event dat een duizendtal talentvolle deelnemers samenbrengt met honderden experts uit diverse sectoren. Hun doel: innovatieve projecten lanceren die België’s grootste maatschappelijke uitdagingen aanpakken. Het grootste deel van de experts die zullen deelnemen is ondertussen bekend en de inschrijvingen vanuit de bedrijfs- en academische wereld lopen binnen. Vanuit alle delen van het land komen ze op 26, 27 en 28 april naar het Brusselse Tour & Taxis. De initiatiefnemers zijn meer dan tevreden, al zouden ze graag nog wat meer vrouwen naar het event zien komen.

Spraakmakende experts
Tijdens Hack Belgium buigen bekende en onbekende experts uit verschillende sectoren zich samen met de deelnemers over het futureproof maken van België en het vinden van concrete oplossingen om een betere wereld te creëren. Er worden twaalf ambitieuze uitdagingen op tafel gelegd die van tevoren zijn vastgelegd, en elk heeft een eigen ‘curator’. Een overzicht:

Maatschappelijke uitdaging Curator
Circular Economy Yolan Gielen Flanders Circulair
Circular Fashion Jasna Rokegem Jasnarok
Diverse, Vibrant cities Bart Somers Stad Mechelen
A New Era In Food Joris Depouillon FOODWIN
Preventative Health Koen Kas HealthSkouts
Credible, Engaging Media Floris Daelemans VRT Sandbox
Fast, Clean Mobility Cathy Macharis VUB
Open, Fast Finance te bevestigen
Energy Transition Johan Driesen EIT InnoEnergy, KULeuven
Future-Proof Education Caroline de Cartier TeachforBelgium
Smart Make Industries te bevestigen
New Relationship with Oceans Laurenz-Frederik Pauli en
Marianne Martens

Blauwe Cluster
Greenbridge

Meaningful Work For All Fons Leroy
Marie-Kristine Vanbockestal
VDAB
FOREM

Bart Somers, burgemeester van Mechelen:

“Hoe kunnen we steden zo aangenaam mogelijk maken én houden?  Hoe brengen we mensen met diverse achtergronden samen?  Hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen betaalbaar én kwalitatief kunnen wonen? Steden hebben vandaag de dag te maken met grote uitdagingen en ik verwacht dan ook veel van Hack Belgium om samen met de deelnemers en experts deze uitdagingen onder de loep te nemen én oplossingen te vinden”.

Hack Belgium tracht de 1000 deelnemers te inspireren deze 12 maatschappelijke uitdagingen op te lossen, ondere andere door hen te betrekken bij wat de meest recente technologie kan doen. Daarom zullen er ook 10 innovatieve technologieën op het evenement aanwezig zijn, elk vertegenwoordigd door een Belgische topexpert:

Techologie

VR&AR

Cederic Haverbeke

Edorble

Leo Exter, oprichter Hack Belgium:

"Vaak komen deze technologieën nogal bedreigend over, omdat ze het potentieel hebben vele jobs weg te kapen. Met Hack Belgium willen we ervoor zorgen dat we deze technologieën inzetten zodat ze onze samenleving ten goede komen, en zodat ze net meer jobs creeëren."

Bedrijfs-en academische wereld komen samen
Vanuit de academische wereld staan onder andere KULeuven, Universiteit Gent, Universiteit Antwerpen, Antwerp Management School, UCL, VUB en LUCA School of Arts op de lijst van aanwezigen. VUB stuurt niet minder dan 100 studenten om hun talent te testen en hun ideeën te toetsen tijdens het driedaagse event. En net zoals vorig jaar zijn opnieuw onder andere IBM, Hello Bank, Elia, de Watergroep, Syntra, VDAB, FOREM, Infrabel, Digital Wallonia en IMEC van de partij vanuit het bedrijfsleven. De combinatie van academisch talent en ervaring uit het bedrijfsleven bleek vorig jaar dé succesformule voor het stimuleren van creativiteit.

Koen De Pryck, Professor Innovation & Management VUB:

"Op Hack Belgium kunnen mijn studenten een eigen duurzaam project ontwikkelen, waar ze na hun studies blijven aan werken. Dat is precies wat ik hen wil bijbrengen: dat ze hun eigen project kunnen opzetten en dat ze daarvoor niet afhankelijk zijn van overheidssubsidies."

Oproep aan vrouwelijke brains
Vorig jaar was 1 op de 3 deelnemers vrouw en het overgrote deel van de experts man. Ook dit jaar zal minder dan 1 op de 5 experts een vrouw zijn.

Leo Exter:

Wij mikken met Hack Belgium op diversiteit, op alle vlakken. We doen daarom een extra oproep aan ondernemende vrouwen die hun straffe ideeën op tafel willen leggen tijdens onze hackathon. Hack Belgium is de grootste concentratie van expertise en talent van België en daar mag vrouwelijk talent niet ontbreken“.

Wilma Schippers

Hack Belgium

Over Hack Belgium

Hack Belgium

Hack Belgium is een jaarlijks innovatiefestival. Door mensen van verschillende organisaties, met uiteenlopende expertises en diverse achtergronden samen te brengen, wil Hack Belgium toekomstgerichte antwoorden bieden op de belangrijkste maatschappelijke problemen.

Hack Belgium heeft de steun van organisaties als VITO, Imec, stad Leuven en stad Mechelen, universiteiten (VUB, UCL, UGent, KUL, UAntwerpen en vele andere), non-profitorganisaties en NGO’s als Greenpeace, Syntra, VLAIO, Innoviris, Digital Wallonia en bedrijven als Johnson & Johnson, De Watergroep, AstraZeneca, Elia, Ageas en AE.

www.hackbelgium.be