Hack Belgium: concentratie van expertise en talent tijdens 3-daagse hackathon

België heeft expertise én talent in huis. Deze twee combineren en gezamenlijk oplossingen bedenken voor de dringendste uitdagingen van vandaag de dag, dat is Hack Belgium.  Tijdens het grootschalige  hackaton event, dat aan zijn 2e editie toe is,  halen een duizendtal deelnemers samen met bekende én onbekende experts uit diverse sectoren, het beste uit zichzelf. Ondertussen hebben diverse experts hun deelname al bevestigd en belooft het een unieke concentratie te worden van kennis, talent en creativiteit. Let’s Hack Belgium!

Oproep voor experts
Tijdens Hack Belgium buigen honderden experts uit verschillende sectoren zich samen met deelnemers uit de bedrijfs- en academische wereld en mensen met straffe ideeën over het futureproof maken van België en het vinden van concrete oplossingen om een betere wereld te creëren.
De initiatiefnemers doen daarom een oproep aan experts in diverse sectoren om mee te doen met de driedaagse hackathon. Zowel academische, technologische, design als business experts zijn welkom om de deelnemers te helpen bij het bedenken en uitwerken van ideeën. Iedereen die zich geroepen voelt kan zich aanmelden via http://bit.ly/2BwCMN5.

Bekende én onbekende namen
Ondertussen lopen de aanmeldingen van zowel bekende als onbekende experts binnen. Ieder van hen zal gelinkt worden aan één van de twaalf ambitieuze uitdagingen die van tevoren zijn vastgelegd, in de categorieën energie, voeding, onderwijs, gezondheid, werk, mobiliteit, duurzaamheid, financiën, steden, media, de relatie met de oceaan,…

Zo zal Prof. Dr. Koen Kas, gezondheidsfuturoloog en bekend om zijn boek ‘Nooit meer ziek’ opnieuw aanwezig zijn om zich te  buigen over uitdagingen op het gebied van gezondheid.  Hij licht toe: “Voor mij is Hack Belgium een echt grensoverschrijdend initiatief, dat mensen kan mobiliseren en inspireren om op een compleet andere manier met gezondheid om te gaan, reactieve gezondheidszorg achter zich te laten en zelfs verder te gaan dan gepersonaliseerde preventie. ”.

Burgemeester van Mechelen Bart Somers zal zijn steentje bijdragen aan de uitdaging ‘Smart Inclusive Cities’. Verder onder andere al op de lijst:  academici zoals prof. Cathy Macharis (duurzame logistiek VUB), Ann Peeters (Fablab), Francis Wyffels (UGent), ondernemers zoals Sebastien Arbogast (Epseelon), Philippe Van Impe (DigitYser), Tom Casar (AllThingsTalk), Joris Depouillon (FoodWin), Guerric de Crombrugghe (beSpace), ontwerpster Jasna Rokegem, radiopresentator Floris Daelemans en Yolan Gielen van OVAM.

Leo Exter, één van de initiatiefnemers: “Wij zijn heel blij dat al deze mensen die voor ons onmisbaar zijn om Hack Belgium 2018 opnieuw tot een succes te maken, hebben toegezegd om hun expertise in hun domein met ons te delen. Hun steun bevestigt ons dat wat wij doen met Hack Belgium nodig is en een groot draagvlak heeft. We willen er de grootste concentratie van expertise en talent van België van maken. Om zo tot vernieuwende en echt duurzame oplossingen te komen voor maatschappelijke uitdagingen. Iedereen die hierin gelooft is welkom om mee te doen.

Wilma Schippers

Over Hack Belgium

Hack Belgium is een jaarlijks innovatiefestival. Door mensen van verschillende organisaties, met uiteenlopende expertises en diverse achtergronden samen te brengen, wil Hack Belgium toekomstgerichte antwoorden bieden op de belangrijkste maatschappelijke problemen.

Hack Belgium heeft de steun van organisaties als VITO, Imec, stad Leuven en stad Mechelen, universiteiten (VUB, UCL, UGent, KUL, UAntwerpen en vele andere), non-profitorganisaties en NGO’s als Greenpeace, Syntra, VLAIO, Innoviris, Digital Wallonia en bedrijven als Johnson & Johnson, De Watergroep, AstraZeneca, Elia, Ageas en AE.

www.hackbelgium.be